Essentials

Allerede nu tænker jeg over, hvad jeg som minimum skal huske, når jeg pakker til sommerens eventyr. Enkelte ting har fast plads på min pakkeliste – ja, listedamen har selvfølgelig en pakkeliste.

1. Jeg rejser aldrig uden som minimum 2 rejsebøger. Jeg er den slags eventyrer, der mener at den bedste rejse er forudsat god forberedelse. Jeg hader inderligt at komme hjem fra en rejse for at opdage at jeg missede en fantastisk oplevelse eller at fortryde at jeg ikke fik tid til at se noget særligt, fordi jeg ikke havde tid. Planlægning er for mig en del af glæden. Derfor gransker jeg destinationen minutiøst inden afrejse, undervejs og særligt om bord på flyet.

2. En notesbog. Til små dagbogsskriblerier, til notater, til adresser, til resultaterne fra dagens kortspil, til hvad som helst. Og husk for guds skyld en kuglepen, der er intet værre end blanke sider, noget man skal huske, men ingen skriver. Speaking from experience.

3. En god kuffert eller taske er altafgørende. Der er intet værre end en taske, der er for stor eller for lille, der er besværlig at rejse rundt med, for tung eller måske lidt i stykker. Min nye Fjällräven og jeg skal nok blive mægtig gode venner.

4. Solbriller. Noget som jeg ofte glemmer hjemme og ender med at købe et billigt par i en tilfældig turistbutik. Denne gang har jeg store planer om at huske dem. Mine solbriller skal være klassike og ikke havde små dimser, der river fat i håret, når man skubber dem op i håret. Hvilket er noget jeg ofte gør, når det er varmt og med de forkerte briller ender jeg oftere end jeg vil indrømme, ildrød i hovedet af frustration, med at kæmpe med hår og briller i en stor knude.

5. Ørepropper. Jeg sover meget let og er nok det man ville kalde særlig lydsensitiv, når jeg skal sove. Bedre kendt som mere eller mindre hysterisk ved den mindste forstyrrelse. Derfor ørepropper, både til flyturen – til  de snorkede medpassagerer/skrigende babyer/naboens alt for høje musik/fulde englændere på sæderne bag dig. Til diverse hotelværelser, guesthouse’s og nattoge, hvor papirtynde vægge og larmende naboer godt kan ødelægge en vigtig nattesøvn. Jeg er ingen fest, hvis jeg sover dårligt, så vil hellere have et års forbrug af ørepropper med end at ødelægge min egen og andres dag med mit mugne jeg-har-ikke-lukket-et-øje-humør.

6. Et godt kamera til at fange hvert øjeblik. Før jeg købte vores Nikon kom jeg tit hjem med slørede og tågede billeder, der på ingen måde fangede det som mine øjne havde set. I dag bærer jeg mit kamera med mig alle vegne.

7. En ebogslæser. Vi købte en Kindle, da vi var i New York sidst. Jeg er typen, der gerne slæber flere ton bøger med på en ferie. Det er ikke ligefrem holdbart, hvis de alle skal bæres på ryggen genne Vietnam. Jeg har derfor tænkt mig at fylde vores Kindle med et stort udvalg af bøger og hvad læsestof nok til alle 3 uger.

8.  Produkter i rejsestørrelser. Lets be honest, en piges makeuppung, og toiletsager i det hele taget, kan fylde en rygsæk i sig selv. Rejsekit er ofte billigere og fylder mindre end deres normalstørrelse fætre og kusiner. Jeg er rigtig glad for Tromborgs rejsekit og sådan en omgang skal nok kunne holde mit ansigt velplejet hele ferien. Og så er sættet jo ikke helt grimt at se på, hvis man er æstetisk anlagt, når det kommer til toiletsager.

Derudover pakker jeg også altid en stofpose til beskidt vasketøj, sovemaske (ja, lys generer mig også), et arsenal af forskellige smertestillende, neglefil, negleklipper og pincet, solcreme (mange steder i Asien, udenfor turistområderne, kan solcreme være en smule vanskeligt at skaffe. Blegende cremer er til gengæld et hit) og et BB-creme med solfaktor – så klarer man både ensartet og foto-klar hud + solbeskyttelse i en.

Leave a Reply

