Lommeguide til madglæde #datenight

Ikke bare er jeg en madglad type, jeg bor til og med også sammen med en mindst lige så madglad en af slagsen. Hvilket giver anledning til mange mere eller mindre officielle dates. Nogle planlægges, kræver fine outfits – endda en sjælden tøjkrise eller to og sætter mange point ind på parforholdskontoen. Andre er impulsive, uformelle og afslappede på den der søndags-tømmermænds-hverdagsluksus-agtige måde og tæller mindst lige så meget på kærlighedskontoen. Fælles for dem alle er at de indeholder mindeværdige madoplevelser.

//KUL

Sidst vi var på ægte-jeg-gør-mig-umage-med-læbestiften-date inviterede min bedre halvdel mig på heldagsdate, der rummede såvel formiddagsbif og tur på skydebane og forsøge mig med haglgevær. Om aftenen stod den på KUL i Kødbyen. Konceptet er lidt a la mange andre nyere madprojekter i det Københavske  – mange retter og dertilhørende stort udvalg af drinks. Derudover involverer de fleste rester sjovt nok kul og er tilberedt over grill. Derudover ser man både inspiration fra bistromiljøet, fra det sydamerikanske og fra det asiatiske køkken. Ikke en dårlig kombination i min optik. Vi valgte hurtigt de anbefalede 3 retter + dessert. Her stod den blandt andet på rejer og mørbrad. Jeg gik om bord i det omfattende vinkort og manden i drinkskortet. Drinksene blev kreeret af stedets egen bartender, der svingede glassene i den åbne bar. Både mad og drikke var en succes. Særlig sundae-desserten var et hit hos undertegnede. Og da klokken slog 22 skruede KUL op for musikken og stemningen mindede mere om en posh bar end en restaurant. Prisen er ikke i den dyre ende, men med drinks og vin er den bestemt heller ikke til sidst på måneden. Kan på alle måder anbefale KUL til både dates og festlige byture med veninderne.

//Pony

Vi er glade teatergængere og bruger gerne en aften på sødsuppe musicals. Sidst vi droppede kukkassen til fordel for de skrå brædder, valgte vi at spise på Vesterbros darling Pony. Restauranten er lille og betjeningen er ung. Maden fokuserer på lokale og gode råvarer og smager himmelsk. Min eneste anke er portionsstørrelserne. De er små og designet til at man bestiller flere. På trods af at jeg bestilte det anbefalede fire retter, så var jeg stadig sulten, da vi  luntede mod Det Ny Teater. Min bedre halvdel brokkede sig til gengæld ikke, så der er en mulighed for at det bare var mig og min glubende appetit, der ikke blev tilfredsstillet. Har det trods alt bedst, når jeg triller fra en spiseoplevelse. Priserner er derimod helt fair og til at komme i nærheden af, hvilket er et plus i min bog.

//Meyers Madhus

Sniger man sig udenfor København har Claus Meyer etableret en del af sit mad-imperium. Her spiser man godt og stedet passer udemærket til en impulsiv og afslappet date med Meyers lækre pizzaer eller endnu bedre at bruge en fredag i restaurantens champagnebar med et par østers, hvis man er til sådan nogle fætre. Ville dig ikke booke bord til en romantisk middag, der er lokalet lidt for åbent og der er lidt for mange borde til at skab en intim stemning. Derudover rummer establishmentet også take-away og et lokale til madkurser. Indretningen et industriel og næsten et besøg værd i sig selv, hvis man leder efter inspiration til boligindretning. Her kan bruges mange penge eller få penge. Det er lidt op til en selv.

//Kung Fu II Izakaya Bar

 

Er man til det asiatiske køkken, men godt træt af Sticks&Sushi (personligt, er jeg jo af den mening, at man aldrig kan blive træt af sushi – manden på matriklen er dog uenig), så kan jeg på det varmeste anbefale Kung Fu II på Nørrebro. Maden tager afsæt i en traditionel japansk ”Izakaya” – hvilket i følge hjemmesiden bedst kan sammenlignes med en japansk kro. Her kommer japanerne ind efter en travl arbejdsdag for at koble af og få lidt at spise og drikke. Som på en japansk Izakaya sidder man tæt sammen og deler ofte bord med andre, hvilket jeg er stor fan af. Leder man efter tosomhed og allerhelst vil sidde og flette fingre i et hjørne, er dette ikke valget. Om sommeren har restauranten også udeservering og hvis man er heldig er der kig til søerne. Restaurantens placering gør den dog ideel til en date. Den ligger skråt overfor Nørrebro teater og i gåafstand til Empire bio. Så der er god muligheder for en dinner & a movie. Igen snakker vi små retter, både sushi og andre lækre elementer fra det japanske køkken, der er helt perfekte at dele med en hjertenskær. Så er der sushi til rå-fisk-er-en-fest-typen og til dem, der gerne vil udforske andre dele af Japans madkultur. Kung Fu har også styr på deres drinks og asiatiske øller, ved siden af restauranten ligger en tilhørende bar, hvor man kan starte inden eller fortsætte, hvis man lyster. Der er i hvert fald rig mulighed for at smage på lidt alkohol både før og efter middagen. Og så er priserne meget overkommelige. En Izakaya-menu (blandet landhandel) koster fx den nette sum af 299 k pr. person og man bliver fin mæt. Så kan man godt lige overskue at invitere ham den søde på date. 

Leave a Reply

