Vietnam #3 og en sjat

  Så er eventyrets første investeringer (bortset fra flybilletterne, ej at forglemme) blevet gjort. Første – og helt sikkert ikke den sidste – rejsebog blev i dag med forventningsfulde hænder indkøbt i den lokale bogbiks. Ikke en helt billig investering, men helt sikkert alle pengene værd. Jeg har en svaghed for rejsebøger og brugen af disse tæller i høj grad som en form for dagbog med noter, seddeler og utallige timers sidevending. Valget faldt på Lonely Planets Vietnam. Serien er en klassiker blandt mange og det er helt sikkert ikke ufortjent. Den er fyldt med brugbare råd, overskuelige opslagsværker og fine kort. Man kan altid regne med at de er opdaterede og at forfatterne bag har styr på deres shit. Lonely Planet bruger jeg dog kun til større rejser, der dækker hele eller flere lande, som fx da ville skulle til USA. Skal vi derimod på storbyferie er det næsten blevet en tradition at købe Politikens Kort & Godt om… De er præcis små nok til at have med i tasken, overskuelige, nemme lige at slå op i, når man er på farten og alligevel rummelige nok til at indeholde informationer og tips til det meste. Allermest elsker jeg de små, detaljerede fold-ud-kort, hvor jeg gerne tegner og noterer gode spisesteder og turistattraktioner både før og under turen. Og så lånes de flittigt ud til venner og bekendte, der så fylder dem med deres gode tips og oplevelser. Forudser dog at Lonely Planet ikke bliver den sidste rejsebog, der føres til samlingen inden afrejse.

En anden essentiel og dyr investering er min nye backpack. Min gamle er købt i Kathmandu, Nepal og er trods North Face mærket ikke af den bedste kvalitet. Derudover irriterer det mig voldsomt at skulle grave igennem alle mine pakkeneliker for at få fat i de nederste sager. Det man skal bruge ligger sjovt nok altid nederst.   

Min nye darling åbnes derimod både i top og midt på, så man har fuldt overblik over taskens indhold. Den er bygget til kvinder (vigtigt, har jeg ladet mig fortælle), kan justeres og er foret (også vigtigt), regnslag medfølger (yderst vigtigt, særligt i Vietnams regntid) og endeligt er den pææææn (meget vigtigt). Den rummer 65 l., hvilket nogle ville påstå er lige i underkanten til en 3 ugers tur. Har en ambition om at pakke let og en teori om at jo mere plads man har at pakke på, jo mere pakker man. Løber jeg tør for essentielt dullegrej eller akut står om mangler et sæt rent undertøj, så forventer jeg at kunne skaffe det undervejs. Hvem gider også slæbe et monster a la Cheryl Strayed i Wild, i 29 graders varme og høj luftfugtighed. Nej tak. Tager den skrabede udgave + bumbag + rygsæk som carry on på flyet. Mon ikke jeg klarer mig. Power woman in the making.

Leave a Reply

