Vietnam #2 – flycirkus

wanderlust

Nedtællingen til Vietnam er så småt ved at begynde. På onsdag tæller vi præcis 3 mdr. til at flyet letter mod Hanoi. Flybilletten var i januar et større projekt. At vide hvor man skal kigge i tilbudsjuglen, hvor meget man bør betale, hvornår man skal satse på at spare penge og hvornår det simpelthen ikke kan betale sig at spare 200 kr. Og ikke mindst hvornår man skal slå til på et godt tilbud.

Jeg er rigtig glad for at bruge Momondo. Sitet er nemt og overskueligt – og har et pænt design,for dem, hvor det betyder noget. Søgefunktionen giver et godt overblik over de datoer man selv har søgt på, men også de datoer, der ligger i direkte forlængelse. Jeg har endda et par gange bruge deres inspirationssider. Jeg holder mig dog ofte til at søge udelukkende fly, da jeg godt kan lide selv at finde overnatning gennem fx Airbnb. En ting man dog lige skal være opmærksom på, når man benytter søgesider som fx Momondo, er at de altså gemmer end søgehistorik – sneaky little bastards. Momondo (og lignende søgemaskiner) kan derfor fra gang til gang huske hvad du har søgt på, også selvom du har haft slukket din computer i mellemtiden. Welcome to the age of cookies. Jeg er blevet fortalt at de anvender den information til at sortere i de resultater du får fra din søgning, og at du derfor ikke altid får præsenteret de billigste flybilletter. Jeg er derfor begyndt at anvende incognito-funktionen i Chrome-browseren (den findes oppe i højre hjørne i din browser), så jeg sikrer mig at der ikke kan gemmes søgehistorik. Ærlig talt kan jeg godt se, hvordan det muligvis kan virke en smule paranoid. For mig handler det dog ikke om selve indsamlingen af oplysninger omkring mine søgninger, men mere at jeg ønsker at få oplyst den billigst mulige pris, så jeg kan tage stilling til hvilke flybilletter jeg køber med alle informationer ved hånden. Så that’s it. Mit bedste råd til næste gang, der skal søges på flybilletter via nettet. Brug incognito-funktionen.

Det skal dog sige, at jeg for en gangs skyld ikke fandt billetterne gennem Momondo, men derimod gennem Kilroy. Kilroy er et fantastisk forum, der ikke blot indbefatter et rejseselskab, men også en platform, der skaber kontakt mellem rejsende, samt deler ud af erfaringer og inspiration. I det hele taget et godt sted at starte, når man begynder at tænke på et nyt eventyr. Sitet har dog også et søgefunktion, der i mit tilfælde gjorde det nemt og overskueligt at søge og hole øje med billetpriser.

Som udgangspunkt var pris altafgørende, men også rejsetid spiller for mig en vigtig rolle. Det var derfor ikke en mulighed for mig at bestille de billigste billetter. Man kan faktisk kommer til Vietnam for under 4000 danske kroner(!). De billigste billetter omfatter dog også flere mellemlandinger, gerne overnatninger eller mange timers venten i lufthavne som Doha eller Dubai, og ikke mindste en rejsetid på 36 timer. Vi valgte derfor at betale sølle 1500 kr. mere. Vores billetter inkluderer således én mellemlanding hver vej – én i Frankfurt, én i Heathrow. Begge mellemlandinger er på under 2 timer og ligger på rimelige tidspunkter. Altså ikke midt om natten eller kl 5 om morgenen. Den i Frankfurt er på vejen hjem og ligger omkring spisetid. Frankfurt er en genial mellemlandings-lufthavn grundet de mange gode spisesteder. Jeg forudser derfor at vi efter 3 uger på Vietnamesisk nudel-diæt mæsker os gennem uhyrlige mængder af vestlig mad. Særlig pomfritter.

Vi lander i Hanoi kl. 8 om morgenen og flyver igen kl. 22 om aftenen den sidste dag. For mig er det ideelle rejsetidspunkter, da det giver os hele dage og vi flyver på tidspunkter, hvor man ellers ville sove – og derfor ikke opleve. I det hele taget er jeg ganske tilfreds med billetterne. Det var nu mest end en tilfældighed at det blev de billetter. De (lidt billigere) billetter jeg havde udset mig, og overvåget i dagevis inden jeg turde tage springer, var væk, da jeg endelig var klar til at trykke køb. Jeg har det nu bedst med at danse om den varme grød et par dage – eller uger – inden jeg tager en beslutning. Når man så har trykket køb, så er det bare om ikke at komme til at kigge mere, så man ikke ender med at bliver ærgerlig over alle de gode tilbud, der sandsynligvis popper op efter man har købt sine billetter.

nu sidder jeg så med to billetter til Vietnam. En nyindkøbt backpack – mere om den på et senere tidspunkt – og intet andet. Har planer om at bestille ankomst, så der kommer en lille tuk og henter os i lufthavnen og køre os til et hotel, hvor der er pre-booket to overnatninger. Så får man en blød landing og skal ikke orientere sig mere end højst nødvendigt efter 17 timer på tur. Flere steder tilbyder sådan en lille ankomstpakke. Der skal også bestilles visum, tjekkes vaccinationer og bestilles nogle få overnatninger i de større byer. Bliver både rundtosset og lykkelig på den måde, man kun kan blive, når man skal på eventyr……

Leave a Reply

