Selma

Lørdagen blev spenderet i sløvt tempo og for at lave noget vi ellers ikke plejer, så blev vi enige om at tage i biografen. Har nok en lille fordom, der siger at formiddagsforestillingerne mest er for pensionisterne og de enlige biografgængere. Min fordom blev halvejs bekræftet, da vi sad i en sparsomt opfyldt sal. Vi var dog ikke de eneste unge mennesker og der er da noget helt særligt ved at gå i biffen midt på dagen.

selma-poster

Filmen er en af de film jeg har glædet mig til kom i biografen. En skildring af et øjeblik i historien og samtidigt en fortælling om en af vor tids største revolutionærer, Martin Luther King. 

Selma er historien om en bevægelse. Filmen skildrer den tumultagtige tremåneders periode i 1965 , da Dr. Martin Luther King , Jr. førte en kampagne for at sikre de sortes stemmerettighederne i sydstaterne. Her fortælles optakten til og efterspillet efter den episke march fra den lille by Selma til Alabamas hovedby Montgomery. En march, der kulminerede i en af ​​de mest betydningsfulde sejre for borgerrettighedsbevægelsen. 

Filmen tager således udgangspunkt i en afgrænset tidsperiode i Kings liv og i en række afgørende begivenheder, der var med til at forme den amerikanske borgerrettighedskamp. Samtidigt søger filmen at portrættere King og fortælle hans liv, ikke blot som frontløber, modstandsmand og leder, men også som far, som ven og som mand. Særligt det første gør filmen, i min optik, på en smuk, hjerteskærende og gruopvækkende måde, der kom helt ind under huden på mig som jeg sad der i mørket. Jeg tog flere gange mig selv i at kigge væk i væmmelse over de handlinger, der kendetegnede den periode i sydstaterne. Her står filmen for mig stærkest og mest tydelig for mig. Her blandes film med virkelige billeder og til trods for at man sidder i en biografsal så mange år efter, så føltes begivenhederne lige så virkelige og frygtelige, som var de sket igår. Portrætteringen af King har gode intentioner og viser da også på en fin og levende måde hans forskellige roller – på godt og ondt. Jeg kunne dog til tider godt finde at visse dele af filmen blev lige lovligt langtrukne og min medsammensvorne mistede da et par gange undervejs opmærksomheden, når fortællingen forløb for langsomt. 

Opsummerede fik vi dog en oplevelse med hjem og samtidigt kunne jeg tilføje endnu en dimension til min viden om Martin Luther King og den amerikanske borgerrettighedskamp. Albefalelsesværdig hvis man interesserer sig for den tid og har mod på at blive følelsesmæssigt revet rundt i manegen, men samtidig har tålmodighed til at filmen somme tider går helt ned i fortælletempo. 

Og så er Oprah medvirkende….

Leave a Reply

