Lommeguide til madglæde #tømmermænd i KBH

Det er ingen hemmelighed, at min opsparing ikke, i bedste Carrie Bredshaw, kan findes i mit skab eller på min skohylde. Den kan derimod findes i min mave. En stor del af mine håndteret penge bruge simpelthen på spiseoplevelser, man er vel et madøre og er til og med gift med et lige så stort madøre. Nogle steder spiser vi ofte, nogle steder er perfekte til tømmermænd,  kærestedates eller aftener ude. Nogle er snaskede, nogle er billige, nogle er sunde og nogle koster spidsen af en jetjager. Jeg vil til hver en tid vælge en spiseoplevelse frem for fx en ny kjole. Her kommer første omgang af gode oplevelser, jeg på alle måder vil anbefale.

Mash. Til både den lækre, ekstravagante bøfservering, men særlig til deres juice burger.

 

Vi spiser ofte på Mash i lufthavnen. Kommer lidt ekstra tidligt og gufler deres færdig på 15 min.-burger. Det er næsten blevet en tradition og den smager lige godt hver gang. Det er derfor også det perfekte valg til dagen efter en lettere våd aften, når kroppen skriger på salt og fedt og hovedet på nemt og hurtigt. Og så laver den ikke et kæmpe hul i pengepungen.

WeDoFood. Til det hurtige, sunde måltid fyldt med smag. Hos os bliver salaterne fra WeDoFood ofte valg, når det skal gå hurtigt efter lange dage eller når vi er dovne, men ikke har lyst til at spise snask. Særlig perfekt til tømmermænd, når man stadig gerne vil have salt, nemt og hurtigt, men måske ikke er klar til at forpeste kroppen yderligere.

  WeDoFood ligger både på Østerbro og i Kødbyen. Den på Østerbro eller udelukkende take away, men den i Kødbyen har bænke vendt mod gaden. Perfekte til menneskekiggeri. Min ynglings er den asiatisk inspirerede Favoritten med tangsalat, Goma-dressing, edemame og andre lækre sager. Bytter ofte kyllingen ud med quinoa. Det smager himmelsk og slet ikke så sundt, som man skulle tro. Og så koster salaterne i omegnen af 80kr. Det er jo lige til at klare.

Sticks&Sushi er jo på ingen måde en nyhed. Alligevel må sushi-kæden med på listen. Jeg er på alle måde i et mere eller mindre sundt afhængighedsforhold til spisen. Nogle craver stegt og greasy, min krop hungrer efter frisk, ikke-stegt og koldt. 

  Jeg medgiver at det er et dyrere bekendtskab end den lokale shawarma-bar. Det er nu muligt at spise sig mæt for en 200-mand, hvis man ikke går all-in, men istedet vælger en af de mindre menuer og det er jo godt og vel det samme som man smider efter en middelgod caféburger og en stor cola. 

Hvis man endnu ikke har besøgt Papirøens foodtrucks, så vil jeg foreslå at man tager en tur forbi på en tømmermændsdag. Her er der  alt hvad hjertet kan begærer og alt hvad en træt krop kunne drømme om. Her kan du slubre cola, spise fritter stegt i andefedt, samtidigt mens du hapser lækre, bløde mexicanske tacos og venter på en af de bedste fish&chips jeg har smagt på dansk jord. Hvis man lige som mig har svært ved at beslutte sig eller comitte sig til en enkelt ret (hvilket kun bliver værre med tømmermænd og ofte resulterer i en overvurdering af egne evner indenfor grovæderi), så er øens foodtrucks det perfekte valg. Her behøver man ikke at vælge, men derimod kan man tage lidt af det hele og indtage samme sted. Genialt.

 Har man derudover, som mig, en svaghed for fish&chips, så vil jeg anbefale at lægge vejen forbi på alle dage, med eller uden tømmermænd. Perfekt stegt fisk, tynde fritter (som de skal være), ærtemos og hjemmelavet tartarsauce – man får til og med en lille dusk af grønt. Indtag herligheden på kajen med benene dinglende fra kanten eller lænet tilbage i en solstol og nyd udsigten. God spiseoplevelse til en overkommelig sum.

Leave a Reply

