Wild – om at turde…

I lørdags tog jeg en sød en under armen og tog i biografen for at se den nye Wild med oscarnominerede Reese Witherspoon. Filmen handler kort Fortalt om en kvinde, der efter at have mistet sin mor, kommer ud på et sidespor i livet. Her rammer hun bunden og vælger derfor at vandre 1600 km af the Pascific Crest Trail, en over 4000 km lang vandrerute langs den amerikanske stillehavskyst, alene(!) Her vandrer hun alene gennem stegende ørken, gennem Yosemite-nationalparken, over høje bjerge og over den snedækkede ødemark. Reese Witherspoon er genial, lige dele fandenivoldsk og skrøbelig. På trods af nogle få banaliteter, såsom et par lidt for platte replikker, er jeg tosset med filmen. Og jeg var ellers ret tvivlsom omkring at se en 120 min. lang film udelukkende bestående af en kvindes ensomme vandring. Filmen krydres med humor, fine flashbacks og interessante vinkler på livet. Jeg var underholdt fra start til slut. Så den gerne igenOm noget så bare på grund af de breathtaking naturscener, hvor USA i al sin skønhed bliver foldet ud på storskærm – og får mig til at længes efter endnu en tur dertil.

Siden jeg første gang så filmen Into the Wild (har I endnu ikke set den, så vil jeg lige understrege, at det er en af de, hvis ikke den, film jeg har set, der har rørt mig mest… på en ikke sød-suppe-tårevædet, men på helt-ind-i-hjertet-livsfilosofisk måde – se den) har jeg været fascineret af menneskers evner og mod til at løsrive sig fra livet. Hvor Into the Wild afbilleder en total afvisning af det moderne samfund, så er Wild nærmere en skildring af én kvindes kamp for at finde sig selv. Og man sidder tilbage med en lyst til at gøre præcis det sammen. Underforstået at det ikke skulle være pga. heroinmisbrug, selvskadende adfærd eller skrantende ægteskab. Men nærmere som en mulighed for at udfordre sig selv, lære sig selv bedre at kende og ikke mindst bo i det amerikanske wilderness. Og hvor ville det være über-badass at sidde som 70årig og fortælle børnebørnene om dengang man ene kvinde vandrede the PCT. Mon den findes i en pixi-udgave? 

Leave a Reply

