Boganmeldelse – Lars Kepler; Stalker

Et lidt grynet aftenbillede af de bøger, der har fyldt mit natbord den seneste tid. En ting mit nye liv som ikke-studerende har bragt med sig er tid til at læse andet end fagtekster. Mens jeg læste min kandidat var der ofte kun overskud til en læse meget lidt skønlitteratur. Mit nye liv som fuldtidsjobber, som til og med inkluderer fastlagte arbejdstider og derfor udelukkende fritid efter endt arbejde, giver mig derimod både lyst og overskud til at begrave mig i smukt skrevne fortællinger, beretninger og mysterier. Den seneste måned er det derfor blevet til et gensyn med Drageløberen, et nyt bekendtskab med Berlinerpoplerne af Anne B Ragde, samt to velskrevne krimier fra nogle af Nordens største forfattere. Ikke dårligt. Lige nu sidder jeg begravet under et tæppe på sofaen med de sidste sider af den nyeste Sara Blædel og en kop rar te. Lars Kepler, Stalker, derimod blev slugt på et par dage og afventer nu nedpakning i flyttekasse.

Jeg har altid været vild med krimier. Særligt de dystre, skandinaviske af slagsen. Jo Nesbø er en personlig favorit og er man til genren, kan jeg ikke anbefale ham nok. Trods traditionelt plot med fordrukken og ubehjælpsom hovedperson formår Nesbø at bringe uhygge og spænding, så man nærmest ikke kan slippe bogen igen. Jeg kan i hvert fald ikke. Makkerparret bag Lars Kepler formår næsten i samme grad at fange mig.

Bogen er en klassisk krimi, så er man ikke til den slags, så skal man nok lade den stå på hylden. Bogen er ligeledes en del af en serien, så vil bestemt anbefale at læse de andre i serien, det er bestemt også anbefalelsesværdige. Til gengæld følger plottet en ind i seng. Morderen stalker kvinder bag mørke ruder og man tager lige sig selv i at kigge ud i mørket gennem vinduet og prise sig lykkelig for at man ikke bor på en øde villavej.  Så har man som jeg brug for at slukke hjernen og lade sig blive underholdt af andet end tv’et, så er Stalker et godt bud.