Hverdagslykke

Selv en rejsegal type som jeg selv kan nu godt sætte pris på de små ting i livet. Eller jeg øver mig i hvert fald i at gøre det. Jeg er nok i virkeligheden rigtig god, eller dårlig alt efter hvordan man anskuer det, til at dagdrømme om alt det jeg gerne vil, men som der ikke altid er plads til i en voksen-med-fuldtidsjob-og-regninger-hverdag. Derfor vil jeg forsøge at fokusere på lige præcis de små ting, der gør hverdagen lige lidt bedre – også selvom det er februar, koldt og gråt og der er alt for lang tid til næste udlandseventyr.

IMG_0035

1. Sløve morgener. Hjemme eller ude. Gerne med en god bog… eller endnu bedre i godt selskab. Vi Københavnere er jo en smule heldige, når det kommer til spis-morgenmad-ude-konceptet. Vi frekventerer i høj grad flere små morgenmadssteder. Blandt andet Dyrehaven på Vesterbro eller The Union Kitchen ved Nyhavn, sidstnævnte er ofte førstevalg, når tømmerdrengene er på besøg. Skal det være brunch og ikke morgenmad – for til morgenmad ønsker jeg mig bare et blødkogt æg og en advokadomad og kaffe ad libitum – så er Wulf&Konstalis bland-selv-brunch er en personlig favorit. Startede gerne hver morgen med sådan et udvalg. Ville bare ønske at alle andre ikke også var vilde med konceptet, så det var lidt nemmere at få bord – eller endnu bedre, at de åbner en ny, evt på Nørrebro, hint, hint. 



 2. Vores nye slowjuicer. Wilfa er en vinder her på matriklen. Den er hurtig og nem, særligt i forhold til det monstrum vi havde før og som vi endte med at give væk, da den samlede støv i skabet. Nu laver vi en ordentlig omgang juice et par gange om ugen, som så opbevares i køleskabet til de mørke hverdagsmorgener. I dag har jeg lavet en ny omgang med appelsin og grape. Har også lavet en stærk sjat med ingefær og citron, der kan tages som shot om morgenen. Det kradser hele vejen ned i halsen, så det kan jo kun være godt for helbredet og velværen. 



 3. Vores kaffemaskine – den er ikke særlig pæn, laver nok ej heller den bedste kaffe (hvis man skulle finde på at spørge en kaffekender), den måtte godt have været en italiensk darling i rustfrit stål, men i sidste ende, så gør den mine morgener det bedre. Kære Nespresso, you save my day, everyday. 



 4. Helt særlige gaver. Februar er ikke bare tæt på årets mørkeste måned, det er også min fødselsdagsmåned og på trods af travlhed og manglende overskud, var der alligevel nogle søde mennesker, der mente at jeg fortjente gaver. Således blev jeg den heldige ejer af en Konjac-svamp og bodywash fra Karameju, det nyeste skud på stammen fra Sara Blædel – har stadig en svaghed for krimier, selvom resten af verden allerede er videre. Fik også et skægt spøgelsestræ i fin “pap-potte”, der bestemt pynter og som med sit rå look også kan tolereres af manden. Det blev også til dollars til sommeren eventyr og sidst, men ikke mindst, glæder jeg mig vanvittigt meget til at prøve kræfter med Singapores Streetkitchen til Meyers Madkursus sammen med ham den søde. Jeg føler mig meget forkælet. 



 5. Mini-getaways. I februar havde vi bryllupsdag, som vi besluttede at fejre i Gøteborg. Atypisk valg? Ja, men med fuldt overlæg. Vi havde simpelthen et gavekort tilbage fra vores bryllup og kun en almindelig weekend til vores rådighed. Derfor faldt valget på skærgårdens uofficielle hovedstad med 3, ja tre(!) Michelin-restauranter, et vælg af kulturelle tilbud og en overskuelig køretur fra København. Vi traskede snehvide Gøteborg tynd med hinanden i den ene hånd og en kaffe i den anden hånd. Vi spiste friskfangede rejer på Restaurant Gabriel i Ferskekörkan, drak midt-på-dagen-vin i Saluhallen (Gøteborgs svar på torvehallerne) og drak vin i hotelbaren til sent. Bestemt ikke et dårligt valg.

Weekenden efter var vi så heldige at blive inviteret på weekend på skønne, små-kitschede Munkebjerg hotel ved Vejle Fjord til gourmetoplevelser og spa-herligheder. Vi vågnede op til udsigt over fjorden, gik tur i det kantede landskab, drak lækre cocktail og spillede spil med gode venner til langt ud på natten. Derudover spise vi så bukserne næsten revnede, fik vi blandt andet en fantastiske hummer-bisse med kammuslinger, den var ikke særlig fotogen, men bestemt anbefalelsesværdigt eller hjemmerøget laks med grønne finurligheder.

Med sådan nogle mere eller mindre hverdagsprægede småting og oplevelser, så er voksenlivet jo ikke helt så slemt endda.

Leave a Reply

